نکات مهم درباره دوربین های مداربسته

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

  • دوربین مداربسته داخلی

دوربین‌های مداربسته‌ای که در فضاهای داخلی نصب می‌شوند با نام داخلی یا ایندُر (indoor) شناخته می‌شوند. نصب دوربین مداربسته ایندُر علاوه بر تأمین امنیت، می‌تواند باهدف نظارت بر پرسنل و کارمندان، جلوگیری از نزاع، بررسی رفتار مشتریان در یک فروشگاه، آنالیز و بررسی پروسه‌های تحقیقاتی و غیره نیز باشد. استفاده از دوربین‌های داخلی به‌طورمعمول در فضاهای مسقف مانند منزل، شرکت، دفتر کار و هر فضای سرپوشیده‌ای می‌باشد.
 

  • دوربین مداربسته خارجی

عبارت اوت‌دُر (outdoor) یا خارجی نیز به دوربین‌های مداربسته‌ای اطلاق می‌شود که در فضاهای خارجی و باز نصب می‌شوند. این دوربین‌های به ‌دلیل اینکه تحت تأثیر آب‌وهوا و شرایط محیطی محل نصب بوده و در معرض باد، باران، سرما و گرمای شدید، نور خورشید و… هستند، بنابراین لازم است که ویژگی‌های خاصی داشته و از مقاومت بالایی نیز برخوردار باشند

 

آشنایی با انواع دوربین مداربسته

به‌طورکلی دسته‌بندی انواع دوربین‌های مداربسته با توجه به سیگنال‌ها، شکل ظاهری و یا کاربردهای آن‌ها می‌باشد؛ که ما در این مقاله این نوع دوربین‌ها را به شکل زیر خدمتتان دسته‌بندی می‌کنیم.

 

ازنظر نوع سیگنال

  • دوربین‌های آنالوگ
  • دوربین‌های آی پی تحت شبکه
  • دوربین‌های دومنظوره

 

ازنظر شکل ظاهری و کاربردهای متناظر

  • دوربین‌های دام (DOME)
  • دوربین‌های صنعتی
  • دوربین‌های مینیاتوری
  • دوربین‌های آی آر یا مادون‌قرمز
  • دوربین‌های چرخشی (PTZ)

 

ازنظر قاب و پوشش

  • دوربین‌های ضد آب قاب بزرگ (پمپ‌بنزینی)
  • دوربین‌های مخفی
  • دوربین‌های قاب فانتزی

نکاتی در باب نصب و استقرار دوربین‌های مداربسته

پس از معرفی انواع مختلف دوربین، اگر قصد خرید و نصی دوربین به‌عنوان یک فرد غیرمتخصص برای خود را دارید، ساده‌ترین راه پیش روی شما استفاده از دوربین مداربسته وای فای است. چراکه دوربین‌های وای فای یا بی‌سیم، هیچ سیم یا کابلی ندارند که نگران ضربه خوردن به آن باشید و همچنین با دوربین‌های بی‌سیم می‌توانید فیلم‌ها را از طریق تلفن هوشمند یا سایر وسایل اینترنتی خود مشاهده نمایید. درواقع راحتی در دسترسی به موارد ضبط‌شده ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب این نوع از دوربین‌ها می‌باشد. با در نظر گرفتن این موضوع مکان‌هایی در منزل وجود دارند که می‌توان دوربین‌های امنیتی را آنجا نصب کرد که این موقعیت‌ها شامل:

۱. درب جلویی و پشتی

بیشتر مردم دوربین‌های مداربسته را جلوی در منزل خود قرار می‌دهند اما آن‌ها نسبت به درب پشتی بی‌توجه می‌شوند. در وهله اول راه ورود به داخل خانه برای سارقین درب پشتی می‌باشد؛ بنابراین این مکان‌ها می‌توانند موقعیت‌های استراتژیک و بااهمیتی تلقی شوند.

۲. مناطق پر رفت‌وآمد

اگر قصد جاسازی دوربین در محلی پر رفت‌وآمد را دارید، لازم است بدانید که مکان‌هایی که یک مزاحم برای دسترسی به سایر قسمت‌ها طی می‌کند شامل راهروهای ورودی و اتاق نشیمن می‌باشند. درواقع شما می‌توانید دوربین مداربسته خود را در جهت درست قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که دوربین‌ها در مؤثرترین زاویه برای ضبط تصاویر قرار دارند؛ بنابراین راهروها و نقاط ورود به مکان‌های بزرگ بهترین نقطه برای قرار دادن این دوربین‌ها می‌باشند.

۳. اتاق‌خواب‌ها

سارقین در وهله اول علاقه خاصی به اتاق‌خواب‌ها و لوازم گران‌بهای داخل آن دارند، بنابراین ایده خوبی است که دوربین را آنجا قرار دهید. علاوه‌ بر ‌این، اگر می‌خواهید از دوربین‌های مداربسته برای مراقبت از کودکان خود استفاده کنید، دوربین را در اتاق بچه‌ها قرار دهید تا امنیت کافی برای ذهن شما و کودکانتان ایجاد شود.

نکاتی در باب نگهداری از دوربین‌های مداربسته

دوربین‌های امنیتی و اجزا و عناصر آن مانند هر چیز دیگر در خانه نیاز به نگهداری و مراقبت دارند؛ بنابراین لازم است تا به دوربین‌ها توجه لازم نموده و به بررسی آن‌ها در جهت درست عمل کردن بپردازید. با توجه به همین موضوع در اینجا به چند نکته درباره‌ی نگهداری از این سیستم‌ها می‌پردازیم.

تمیز نگه‌داشتن دوربین‌های مداربسته

سعی کنید لنز دوربین مداربسته خود را به‌صورت منظم تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که با گردوغبار پوشیده نشده باشد. یک دوربین مداربسته با دید تار نسبت به یک دوربین تمیز از کاربری کمتر برخوردار می‌باشد. شما باید لنز دوربین را تمیز و شفاف نگه دارید تا اگر کسی قصد به خطر انداختن امنیت شما را داشته باشد، پلیس بتواند به‌وضوح شخص را شناسایی کند.

مراقبت از اجزا تشکیل‌دهنده دوربین مداربسته

زمانی که دوربین‌ها را در فضای باز قرار می‌دهید، بخصوص در بوته‌ها و درختان اطمینان حاصل کنید که دوربین‌های مداربسته ضدآب باشند. اگر خانه شما در منطقه‌ای با باران‌های شدید و طوفان واقع می‌باشد، مطمئن شوید که دوربین‌ها به‌درستی کار می‌کنند و هیچ عاملی لنز دوربین را نمی‌پوشاند.

بررسی منظم باطری دوربین مداربسته

اگر دوربین‌های مداربسته شما سنسور حرکتی دارند، فقط حرکات شناسایی‌شده را ضبط می‌کنند. درنتیجه در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و نیازی نیست شما ساعت‌ها فیلم بی‌مصرف ضبط کنید. با‌این‌حال از عمر باطری دوربین مداربسته خود آگاه شوید تا زمانی که نیاز شد آن را تعویض نمایید.

 

دیدگاه ها (1 )

  • avatar
    admin admin
    1401/05/30

    خوب بود

ارسال نظر